Beginnen met hardlopen | Blog BCC

Ready, set, go! 5 tips om te beginnen met hardlopen

Ben jij ook van plan om meer te bewegen en gezonder te gaan leven? Zoals vele anderen heb je misschien een goed voornemen om dan toch echt eens te beginnen met hardlopen. Wij geven je tips, zodat je gemakkelijk kunt starten en, misschien nog wel belangrijker; het niet snel zult opgeven!  Beginnen met hardlopen | Blog BCC

Tip 1: music, please!

Wanneer je gaat beginnen met hardlopen is het natuurlijk heerlijk om een lekker energiek muziekje te horen. Bovendien kun je door het luisteren naar een goede beat in dat tempo gaan lopen waardoor je een constant tempo ontwikkelt. Kijk alleen wel uit dat je niet meteen begint met een hardstyle nummer, want dat houd je waarschijnlijk niet vol ;). Wanneer je kiest voor een draadloze koptelefoon heb je bovendien geen last meer van oortjes die uit je oren vallen tijdens het rennen.

Tip 2: warming up & cooling down

Voordat je gaat hardlopen is het belangrijk om een warming up te doen zodat je spieren niet ineens schrikken van al die beweging die ze normaal nooit krijgen (laten we eerlijk zijn ?). Er zijn diverse oefeningen die je kunt doen voor een goede warming up. Stretchen bijvoorbeeld is een fijne oefening. Of gebruik een speciale app zoals Runkeeper. Deze begeleid je met hardlopen, van warming-up naar cooling down. Na het hardlopen is het belangrijk om even rustig af te bouwen en te stretchen of een andere oefening te doen. Zo krijg je gegarandeerd minder spierpijn de volgende dag(en).

Beginnen met hardlopen | Blog BCC

Tip 3: bouw rustig op

Het is natuurlijk heel erg knap van je dat je wilt gaan hardlopen, maar bouw het wel rustig op. Als je in de eerste week gelijk 5 kilometer probeert te rennen, je vervolgens thuiskomt met blaren, en daarna 4 dagen spierpijn hebt, is dat natuurlijk niet fijn. Zo word je niet echt gemotiveerd om volgende week weer je hardloopschoenen aan te trekken. Door het rustig op te bouwen, bouw je je conditie op en kunnen je spieren wennen aan een nieuwe, sportieve leefstijl. Het gebruik van een activity tracker is hierbij super handig. Koppel de activity tracker met je smartphone en je bent altijd up-to-date over de calorieën die je hebt verbrand, de meters die je hebt gelopen en hoe snel je hebt gerend. Ook kun je hiermee heel goed je progressie bijhouden en checken of je niet te hard van stapel gaat.

Tip 4: time to chill!

Nadat je zo goed je best hebt gedaan, is het natuurlijk tijd voor wat ontspanning. Neem een lekker warme douche, trek je fijnste pyjama aan en kruip lekker op de bank. Geniet van een filmpje of gewoon van een lekker muziekje. Bekijk ook onze blog over ontspanning voor meer tips om heerlijk te relaxen na jouw work-out. Zo ben je er een paar dagen later weer helemaal klaar voor!

Tip 5: geef niet op!

Misschien wel het aller-moeilijkst aan hardlopen; niet opgeven. Eerlijk is eerlijk, de eerste weken is het allemaal leuk en aardig maar na een tijdje komt er toch een beetje sleur in jouw work-out. Hebben we gelijk? Daarom nog een paar laatste mini-tips om niet op te geven, zodat je volgend jaar niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Mini-tip 1: Zoek een loop maatje! Op die manier kun je elkaar motiveren en houd je het sowieso makkelijker vol.

Beginnen met hardlopen | Blog BCC

Mini-tip 2: Loop niet elke keer dezelfde route. Houd het spannend door eens een keer een andere route te lopen. Ga een keer naar het bos, loop een keer door de stad, of ren bijvoorbeeld naar een vriend of vriendin die op je wacht met een kopje thee. Door niet wekelijks dezelfde route te lopen voorkom je dat het saai wordt. Dit geldt ook voor muziek, kies eens een keer een andere playlist of luister eens naar een interessante podcast.

Mini-tip 3: Beloon jezelf. Wanneer je een bepaald doel hebt gehaald, mag je echt trots zijn op jezelf! Wil je graag een nieuwe telefoon, of heb je een leuke trui gezien? Spreek dan met jezelf af dat je het item mag kopen wanneer je een bepaald doel gehaald hebt. Door kleine doelen te stellen en jezelf te belonen zul je het hardlopen minder snel opgeven.

Heel veel succes, je kunt het!

Print Friendly, PDF & Email

Geplaatst door: Kim Bastiaansen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.