5 tips om gezond en fit het nieuwe jaar te beginnen

Het nieuwe jaar is van start gegaan en dat betekent voor velen van ons het begin van goede voornemens. De een wil stoppen met roken, de ander meer sporten of meer tijd doorbrengen met vrienden en familie. Het allerbelangrijkste is toch wel dat je je lekker fit en gezond voelt. Hierdoor kun je meer aan en worden je voornemens een stuk makkelijker om vol te houden. Wij helpen je hier maar al te graag bij mee en geven je vijf tips om gezond en fit het nieuwe jaar te beginnen!

1.      Las wat meer rust momentjes voor jezelf in

Tegenwoordig zijn we allemaal maar druk. Af en toe een pauze nemen van wat je aan het doen bent, is dan een goed idee. Je kunt bijvoorbeeld een korte wandeling maken of gewoon even van je plek komen en iets anders gaan doen. Voel je je wat gestrest, dan kan het vaak al helpen om enkele simpele ademhalingsoefeningen te doen. Deze zorgen ervoor dat je weer even tot rust komt. Door gecontroleerd in en uit te ademen wordt namelijk je natuurlijke ontspanningsrespons geactiveerd, waardoor je stressgevoel afneemt. Vind je het moeilijk om zelf op je ademhaling te letten, dan kan de Fitbit Charge 2 een fijn hulpmiddel zijn. Deze activity tracker laat door middel van animaties op het scherm zien wanneer je moet in- of uitademen. Heel handig! Je zult merken dat je er daarna weer lekker tegenaan kan.

2.      Denk aan je vitamientjes!

Je hoort het een van je ouders misschien nog zeggen. Stiekem hebben ze wel gelijk. Want wat je eet, heeft veel invloed op hoe je je voelt. Wil je je lekker fit voelen, dan is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Voldoende groente en fruit hoort daar uiteraard ook bij. Ben je nu niet zo’n fruit eter, dan kun je het natuurlijk ook in de blender gooien en er een lekker sapje van maken. Met de Philips sapcentrifuge maak je bijvoorbeeld met één draai aan de knop verschillende sapjes. Of je nu houdt van helder of wat dikker sap, met de FiberBoost-technologie stel je heel makkelijk jouw gewenste textuur in. Zo wordt gezond eten ineens heel makkelijk!

3.      Ga meer sporten

Misschien geen verrassend nieuws meer dat je van sporten lekker in je vel komt. Maar eerlijk is eerlijk; we kunnen allemaal wel eens een steuntje in de rug gebruiken om die sportschoenen uit de kast te halen of het sportschoolpasje weer eens uit de lade te vissen. Een smart sporthorloge zoals de TomTom Spark3 Cardio zou dan je nieuwe beste vriend kunnen zijn. De tracker houdt al je sportactiviteiten bij. Het bevat hiernaast een stappenteller, vertelt je de afstand die je die dag hebt afgelegd en hoeveel calorieën je daarmee verbrand hebt. Om vervolgens te zien of je de gestelde doelen hebt behaald, kun je de tracker koppelen aan een app op je telefoon. Een mini personal trainer dus!

4.      Zorg voor genoeg slaap

Hoewel de slaapbehoefte verschilt per persoon, heb je gemiddeld genomen ongeveer 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Naast dat slapen natuurlijk heel lekker is, heeft het vooral als doel om je lichaam en geest te laten herstellen van de dag. Slaap je te weinig, dan herstel je lichamelijk en psychisch dus onvoldoende. Op zich niet erg voor een keer, maar als dit een structureel probleem wordt, kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om je nachtrust te bevorderen. Zo wordt het bijvoorbeeld afgeraden om na 15.00 uur nog cafeïne te drinken of chocola te eten. Nu kunnen we ons voorstellen dat je hier misschien niet heel vrolijk van wordt. Wat je daarom nog meer zou kunnen proberen, is om op vaste tijden te gaan slapen. Je lichaam went namelijk heel snel aan gewoontes en past zich hier op aan. Het verminderen van prikkels voor het slapen gaan, doet ook vaak wonderen. Dit betekent een uurtje voordat je naar bed gaat geen TV meer kijken en ook niet met je telefoon spelen. In plaats daarvan kun je veel beter een boek lezen. Je zult merken dat je ogen na een paar minuten al zwaar worden.

Tot slot zorgt het dimmen van de lichten er ook voor dat je sneller in slaap valt. Zodra je omgeving steeds donkerder wordt, denken je hersenen dat het avond is en stellen zich in op nachtrust. Een handig hulpmiddel hiervoor is de Philips Wake-up Light. De nachtlicht functie dooft het licht langzaam alsof het een ondergaande zon is, waardoor jij lekker in slaap valt. De volgende ochtend word je door het licht gewekt dat een zonsopgang simuleert. Hierdoor word je op een veel natuurlijkere manier wakker dan bij een gewone wekker. Je zult merken dat je je hierdoor een stuk uitgeruster voelt.

5.      Lach!

Geloof het of niet; lachen maakt écht gezond! Onderzoek toont aan dat het je bloeddruk verlaagt, het stress hormoon in je bloed terugdringt, het beschermt tegen luchtweginfecties en je meer endorfine aanmaakt. Maar misschien nog interessanter; je traint er dus je taille, buik, been- en rugspieren mee. Waarom wisten wij dit niet eerder!? Naast deze positieve effecten zorgt lachen er natuurlijk ook voor dat je in een goed humeur komt.

En wat is er nu leuker dan deze lach momenten vast te leggen? Nu zou je dat met een gewone camera of je telefoon kunnen doen, maar een actioncam is eigenlijk ook heel gaaf. Hiermee kun je je meest gedurfde outdoor activiteiten vastleggen én je kunt ‘m onder water gebruiken. Lachen gegarandeerd!

Print Friendly

Geplaatst door: Wieteke

Wieteke schrijft graag over lifestyle, trends en de wereld van elektronicaproducten, nieuws, leuke weetjes, tips & tricks en meer..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.