Hoe het weer jouw koopgedrag beïnvloedt

Het is zomer en tot nu toe hebben we fijn mogen genieten van mooi weer. Ook in de lente hebben we al best wat warme dagen gehad. Wij vroegen ons af of bij hoge temperaturen ook graag online wordt geshopt. Hoe werkt dat bij jou? Gebruik je dan vaker je mobiele telefoon (of tablet) voor het doen van aankopen, omdat je veel buiten bent en je je telefoon toch al bij de hand hebt? Of ga je juist de stad in om te winkelen? En als het regent? Logischerwijs zou je denken dat je bij regenachtig weer je aankopen achter je desktop doet, toch?

 

Het weer in relatie tot online aankopen

Dit vraagstuk hebben we onderzocht. We hebben gegevens van onze webshop BCC.nl bijgehouden voor de maanden mei en juni 2017. Daarbij keken we naar het weer in relatie tot onze webshop-aankopen, op basis van weercijfer van 1 tot en met 10, waarbij cijfer 10 heel erg mooi weer betekent en cijfer 1 heel erg slecht weer. In dit weercijfer (weerdata van KNMI en Wunderground) zijn het aantal zonuren, de temperatuur, bewolkingsdichtheid en neerslag meegenomen. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat we in de maanden mei en juni bij een hoger weercijfer, een hoger aandeel websiteverkeer ontvingen naar onze webshop vanaf een mobiel apparaat (smartphone en tablet). Bij mooi weer zien we rond de 10% meer verkeer op mobiel dan op desktop (ruim 65% bij weercijfer 9 t.o.v. bijna 56% bij weercijfer 1), zie grafiek 1. Hoe verhouden die gegevens zich ten opzichte van desktopverkeer? Is er een trend te ontdekken qua mobiel verkeer? In dit artikel lees je er alles over.

In mei en juni 2017 zagen we bij mooier weer een versterkt aandeel Mobiel verkeer in vergelijking tot Desktop verkeer.

 

Grafiek 1: Aandeel Mobiel websitebezoek in vergelijking tot Desktop websitebezoek per weercijfer

 

Maar kopen we ook meer bij een hoger weercijfer?

Nu we dit weten, is het natuurlijk ook interessant om te zien of vanuit het aandeel websitebezoeken via een mobiel apparaat ook daadwerkelijk wordt gekocht? En hoe verhoudt zich dat in relatie tot het weercijfer? Wordt er alleen mobiel georiënteerd en vervolgens ook een aankoop gedaan, maar dan vanaf een desktop computer? Als we kijken naar de omzet vanaf een mobiel apparaat, zien we een lichte stijging naarmate het weercijfer hoger is (grafiek 2). Kopen we meer mobiel naarmate het mooier weer is? En welke producten kocht men bij mooier weer op onze webshop via een mobiel apparaat? Daar komen we verderop in dit artikel op terug.

 

Grafiek 2: Omzet Mobiel websitebezoek in vergelijking tot Desktop per weercijfer

 

In absolute getallen zie we dat het aantal websitebezoeken (ook wel: verkeer, bezoeken, visits, sessies) op onze webshop vanaf een mobiel apparaat het hoogst is bij weercijfer 5 en 6 (grafiek 3). Vanaf weercijfer 7 neemt het aantal websitebezoeken af flink af en bij weercijfer 9 maken we ons waarschijnlijk drukker om een plek op het strand of het terras dan een nieuwe wasmachine of laptop.

 

Grafiek 3: Absoluut websitebezoek Mobiel in vergelijking tot Desktop per weercijfer

 

Als we ons verder focussen op het websiteverkeer vanaf een mobiel apparaat en daarbij het percentage websitebezoekers uitrekenen dat overgaat tot aankoop – de conversie – dan zien we dat, naarmate het weercijfer stijgt, de conversie in een licht stijgende lijn toeneemt (grafiek 4).

 

Grafiek 4: Conversieratio – percentage websitebezoekers dat overgaat tot aankoop per weercijfer

 

Verschil t.o.v. onderzoek naar 5 andere webshops

De resultaten van ons onderzoek met betrekking tot onze producten die we verkopen, de elektronicaproducten, hebben we naast een eerder onderzoek gelegd. Dat onderzoek gaat over de invloed van het weer op online aankopen van 5 webshops, niet specifiek over elektronicaproducten. Daarin komt ook de vergelijking van mobiel verkeer versus desktopverkeer aan bod. Het onderzoek is gedaan door Inventus en afgelopen maand gepubliceerd op Marketingfacts.

Een conclusie uit dat onderzoek is dat online aankopen met weercijfer 1 en 10 een relatief hoger conversiepercentage betrekken als het gaat om mobiel verkeer (grafiek 5). Dus bij heel slecht weer en heel goed weer was het conversiepercentage het hoogst. Daartussenin is geen licht stijgende lijn te ontdekken voor mobiel verkeer, in tegenstelling tot ons eigen onderzoek met betrekking tot elektronicaproducten.

 

Grafiek 5: Inventus onderzocht conversie Mobiel verkeer per weercijfer, afbeelding Marketingfacts

 

Welke producten koop jij bij mooi weer?

Als we kijken naar welke producten wij het meest verkochten bij een bepaald weercijfer in de maanden mei en juni 2017, zien we dat dit het hoogste is bij weercijfer 7 en 8.

 

Bij weercijfer 7

  • Opslagapparaten (HDD)
  • Koelkasten & Vriezers

 

Bij weercijfer 8

  • Producten voor persoonlijke verzorging
  • Tablets en E-books
  • Ventilatoren

 

Behalve koelkasten en vriezers, zijn dit over het algemeen de wat kleinere (laagdrempeliger) producten die in die periode mobiel zijn gekocht.

 

Trends in online shopgedrag

In de Thuiswinkel Marktmonitor 2015 zien we dat de Nederlandse online consumentenbestedingen ruim €16 miljard  bedroegen in 2015. (Thuiswinkel Waarborg, 2015) . In grafiek 6 is te zien dat bijna 10% van de totale online aankopen via de smartphone en ruim 8% via de tablet werden gedaan, geschat op €2,88 miljard. De Thuiswinkel Waarborg verwacht dat bijna de helft (49%) van de online aankopen in 2018 via een mobiel of tablet zullen plaatsvinden.

 

Grafiek 6: Online sales per mobiel apparaat. Thuiswinkel Waarborg, 2015

Conclusie

Ons totale websiteverkeer is bij weercijfer 5 en 6 het hoogst via mobiel in de maanden mei en juni 2017. Of er vanuit die bezoeken ook wordt gekocht via mobiel? Bij erg slecht weer (weercijfers 1 t/m 4) wordt het minst gekocht via een mobiel apparaat. Bij weercijfer 6 en 9 worden daadwerkelijk de meeste aankopen vanaf een mobiel apparaat gedaan.

Bij het vergelijken van ons onderzoek met het onderzoek dat Inventus deed naar 5 andere webshops, zagen we dat weercijfer 1 en 10 een relatief hoger conversiepercentage betrekken als het gaat om mobiel verkeer.

Tot slot zien we uiteraard een trend in mobiel shoppen. De afgelopen jaren doen we steeds meer op onze mobiel en shoppen maakt daar ook een steeds groter onderdeel van uit. Dit alles is ook weer gerelateerd aan de trends die er op het gebied van online shoppen mee gepaard gaan. Zoals het vereenvoudigen van online aankopen doen, mobiele websiteweergave, de snelheid van de mobiel pagina en/of website-apps, het betaalgemak, aantal kliks verminderen, etc.

Wat zou jij nog graag verbeterd zien in online shoppen? Laat je reactie hieronder achter.

 

 

Fijne zomer allemaal!

 

 

Print Friendly

Geplaatst door: Wieteke

Wieteke schrijft graag over lifestyle, trends en de wereld van elektronicaproducten, nieuws, leuke weetjes, tips & tricks en meer..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.